Søkemotoroptimalisering (SEO) er en samling metoder som brukes til å skape synlighet på nett. Arbeidet med SEO handler om å overbevise søkemotorene om at dine nettsider er de mest relevante for brukerne som søker etter et produkt eller en tjeneste.
Søkeordsanalyse
En søkeordsanalyse legger grunnlaget for innholdsarbeidet på nettsiden, og er strategisk viktig at gjøres korrekt. Med markedskunnskap og søkeordsverktøy, benytter vi innsikten til å avdekke hvilke ord og uttrykk som treffer målgruppen. Søkemotorene gjør kontinuerlig vurdering av innholdet. Er det bra for målgruppen, blir du belønnet med høyere rangering.
Teknisk SEO
For å klatre i søkeresultatet på viktige søkeord, er det sentralt at nettstedet er utviklet på riktig måte. Teknisk SEO handler om å optimalisere nettløsningen for indeksering, ved å hjelpe søkemotorer med å få tilgang til, gjennomsøke, tolke og indeksere nettsiden. Det kalles “teknisk” fordi det ikke har noe det synlige innholdet på nettsiden å gjøre. Hovedmålet med teknisk SEO er å optimalisere selve infrastrukturen / rammeverket.
Innhold SEO
Når det tekniske arbeidet på nettsiden er optimalt, er det fortsatt det kontinuerlige innholdsarbeidet som gjenstår. Å ha riktig innhold på produkt- og kategorisider er ikke nok alene. Du trenger også innhold som går dypere i problemstillinger som er knyttet til produktene eller tjenestene. Dette er innhold som må skapes og holdes vedlike på løpende basis. Med innsikt fra søkeordsanalysen kan det produseres innhold som svarer på de spørsmålene målgruppen har.
Hva koster søkemotoroptimalisering?
Kostaden for søkemotoroptmalisering er avhengig av utgangspunktet til løsningen, konkurransen og ditt ambisjonsnivå. Når man betaler seg frem i søkeresultater med Google Ads, får man umiddelbar effekt. Det gjør man ikke med søkemotoroptimalisering. Denne investeringen får man som oftest ikke tilbake med en gang. Det kan gå flere måneder før man merker effekten av det arbeidet som blir lagt ned – men den langssikte gevinsten er høy om man lykkes.